Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Vrata11

Otazky a poznamky

vitr - kapacita krajiny v Cesku je na instalaci vetrnych elektraren schopnych dodat cca 5% soucasne vyroby tepelnych elektraren, coz je (snad) cca 1.5% soucane celkove spotreby fosilnich paliv. To je zanedbatelne mnozstvi za cenu "zahnojeni" krajinarsky cennych (vyse polozenych) oblasti alejemi vetrnych elektrarem.

vodni el. - nekolikrat jsem cetl, ze produkce elektriny v nasich vodnich elektrarnach je kolem 5% celkove vyroby el. energie (doufam, ze to neni 5% instalovaneho vykonu), to by melo predstavovat cca 1-1.5% celkove spotreby fosilnich paliv. V teto souvislosti nerozumim udaji 0.4% v clanku.

solarni elektrina - vypada sympaticky, ale jeji cena je 10x vyssi nez cena standardni. Snizeni ceny z tohoto zdroje je ve hvezdach. Na fotoclancich se pracuje desitky let, podobne jako na zdroji jaderne syntezy (TOKAMAK), a nezda se mi, ze by doslo k nejakemu pronikavemu snizeni ceny. Pokud bychom ziskavali el. prevazne z fovoltaiky, budeme platit okolo 20Kc/kWh (dnes cca 5Kc/kWh).

0/0
29.7.2009 9:11

Stašo

Re: Otazky a poznamky

Děkuji za reakci. I když se to možná nezdá, jsem zastáncem OZE, hodně bych jim přál, vždyť sám nyní spořím penízky na solární ohřev vody mého RD. Spíše než otázka úspory financí v tom vidím pocitovou, osobní  věc, že možná něco pro životní prostředí dělám... Rád bych se někdy zašel podívat do fabriky, kde se kolektory vyrábějí, prošel si celý proces... Myslím si, že výroba jednotlivých komponent taky nebude levná a energeticky úsporná... Údaj 0,4 % jsem získal prof. Pavla Ditla z ČVUT v Praze, se kterým jsem jednou dělal interwiev. Ale ověřím to. Díky za poznámku. S.  

0/0
4.8.2009 12:29

Karl Novak

Jaderná energie není pouzr kompromis ale optimální řešení.

Nemá žádné (skoro) emise, je prakticky bezodpadní, zásob uranu je celkem dost a uran se na nic jiného nepoužívá (s výjimkou průbojného střeliva ).

Technologie je prověřená a odzkoušená desetiletími bezpečného provozu. (konstrukce RBMK použitá v Černobylu je a byla používaná pouze v Rusku).

Ekonomicky je jednoznačně konkurenceschopná.

Naproti tomu větrné a fotovoltaické elektrárny osvědčili cenovou nekonkurenceschopnost a denně osvědčují svojí schopnost rozhodit eletrickou st ve velkém rozsahu. Jejich ekologická závadnost je taky zřejmá.

0/0
29.7.2009 7:43

Estanislao

Re: Jaderná energie není pouzr kompromis ale optimální řešení.

Plně souhlasím, jestli Evropa a potažmo celý svět nechtějí buď zkrachovat při výstavbě obnovitelných a víceméně neúčinných elektráren fugujících z obnovitelných zdrojů, nebo se udusit zplodinami z klasických elektráren, je jádro jediná možná varianta a navíc bezpečná. Na studenou fuzi si ještě nějaký rok počkáme a perpetum mobile ne a ne fungovat...

0/0
29.7.2009 9:14

Zani

Re: Jaderná energie není pouzr kompromis ale optimální řešení.

Tak jednoduchý to zase nejni, uranu nejsou nekonečné zásoby, jeho cena velmi stoupla. A likvidace odpadu a třeba i starých elektráren je sakra drahá záležitost. Měli by temelín dostavět, ale hlavně do ceny proudu započítat cenu likvidace, a stále ji aktualizovat, nebo to pak dopadne jako v Německu, kde sice RWE a další něco odkládají, ale protože likvidace dosloužilích atomovek je mnohonásobně dražší, než se počítalo, zaplatí to daňový poplatník. RWE a další, jen kasírujou prachy.

0/0
29.7.2009 9:17

MiroTR

Re: Jaderná energie není pouzr kompromis ale optimální řešení.

Odpad ze současných jaderných elektráren bude za pár let velice žádaný jako palivo do rychlých reaktorů. Kombinace klasického a rychlého reaktoru sníží množství nevyužitelného odpadu několikanásobně a ten nevyužitelný zbytek bude mít daleko kratší poločas rozpadu, takže se sníží i náklady na uložení. Jako palivo lze použít i Thorium, takže do doby použitelných fúzních elektráren je paliva dost.

0/0
29.7.2009 9:44

Stašo

Re: Jaderná energie není pouzr kompromis ale optimální řešení.

Souhlasím. Množství odpadu z jaderných elektráren je oproti například uhelným zanedbatelný, a i ten, který vznikne, se dále využívá. Je jenom dobře, že ekologové proti odpadům z jaderek takto brojí, vědu a vývoj v oblasti jaderné energetiky to táhne dopředu.

0/0
4.8.2009 12:35

Baarten

Re: Jaderná energie není pouzr kompromis ale optimální řešení.

Cena likvidace je jiz zapocitana. I tak je JE nejlevnejsi.

0/0
29.7.2009 14:31

Stašo

Re: Jaderná energie není pouzr kompromis ale optimální řešení.

Děkuji za názor. Zásoby všeho a všude postupně docházejí, nejen uranu, větrníky jsou z oceli a komponent pro výrobu oceli ubývá, pro zachycení síly vodních zdrojů potřebujeme miliardy tun betonu a oceli, fotovoltaika... to je sklo a jeho výroba taky potřebuj materiály, biomasa... stromy mají produkovat kyslík a pole sloužit k pěstování jídla, ne k tomu, že se vše spálí. Těžba uranu myslím nemá tak devastující výsledek jako třeba uhlí, ČR disponuje značnými zásobami, byl bych pro.  

0/0
4.8.2009 12:41

Stašo

Re: Jaderná energie není pouzr kompromis ale optimální řešení.

Zdravím Vác, s vlivem OZE na přenosovou soustavu máte pravdu. Vliv je značný, negativní, vše lze ale řešit, ale bude to stát desítky miliard. Cystám o tom taky svůj pohled, názor. Dám jej na blog ještě dnes.

0/0
4.8.2009 12:31



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.